fredag 23. mai 2014

Hvordan velge farge

I tillegg deler jeg litt av mine egne erfaringer om farger....

Våg å prøve, det er jo bare maling og det er enkelt å male over. Med en fargevifte, litt research om NCS og gjerne faghjelp i butikken får du tips om fargetoner, skala og harmoni. Den største feilen jeg ser blir gjort er å få en fargekode av noen du kjenner, å gå for den uten å se hvordan den oppfører seg på på en prøve. Et tips er å male i et hjørne for den samme malingen kan oppleves ulikt avhengig av lys. Annet som påvirker er størrelse på rommet, høyde under taket, dagslys (lyset oppfører seg ulikt avhengig av hvilken himmelrettning lyset kommer fra), kustig belysning og valg av farger ellers i rommet. 

En annen viktig ting er hvordan gulvet er, for det påvirker veggfargen. Jeg fant faktisk en link som sier endel om det: Gulvet, den femte veggen!

Jeg fant en side på nettet som også sier litt om farger og balanse.

Det er et hav av farger der ute. Det er t.o.m. mulig å blande sin egen farge ved å få f.eks. et stoff scannet.  Husk å gjerne bryte med noe hvitt/lyst og selv om ting går ton-i-ton burde det være én detalj som står ut fra resten (det overraskende momentet). En farge som går igjen enkelte steder gjør at øynene beveger seg gjennom rommet/utstillingen.
Det er mulig å starte i det små og tilføre ulike farger på et lerret eller en plate for å teste ut hva du/dere trives med.
Dette eksepmelet er forresten litt artig for det ligner jo på Fargerike sin tapet Møll



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar